رواية كشف السر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نور الفجر


 رواية كشف السر الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نور الفجر


اسكريبت-26

فتحت الباب لتجد

-ك...كريم

كان يقف وهو ينظر الي الاسفل بي خجل

جاء يونس من خلفها....عندما وجدها واقف صامته

-مين علي الباب يا اس....

نظر له هل من المعقول انه جاء مره اخري

تقدم اليه وامسكه من ملابسه

-ليك عين تجي هناااا

ولكنه لم يقاوم كان صامت تمام

-انطققق....انت هنا ليه...ايه ناوي تبيع فيها تاني

كل صامت ويتحاشي النظر له

وجد يونس فجا يد توضع علي يده التي يمسك بها كريم...وعندما نظر وجده محمود

-اهدي يابني....انا الي جيبه

تركه يونس

-وهو جاي ليه

-تعال بس نتدخل وتتكلم جوه

كانت اسيل طيل تلك المده تتابع في صمت وعينها كانت تنظر له بي الم شديد وحزن وخذلان...فلقد وثقت بيه وكان هو من استغل حبها له

دخلوا الي الداخل

                           ******

كان الصمت يعم الصاله لا احد يتحدث ...كريم جالس بجوار والده ويخفض راسه ...

ويونس كان جالس بغضب ويسترجع جميع افعال كريم البشعه التي فعلها بي اسيل ....وغضبه يزيد اكثر...واكثر.....

اما اسيل فكانت جالسه تنظر الي ابها تريد معرفت مايجري هنا....ولما كويم هنا....لما عاد مره اخري هل ينوي خداعهم مر اخري.....

قاطع هذا الصمت صوت محمود وهو يتحدث يستعد للفصاح اخير عن سبب قدوم كريم

-بصي يابنتي...كريم اخوك...

قاطعه بونس بغضب 

-لوسمحت ياعمي ده ميقلش عليه اخ

-سبني اكمل كلامي يايونس

صمت يونس وهو يكاد يتفجر من داخله يرد ان يقوم بي ضربه واخراجه من المنزل

تحدثت اسيل...

-كمل يا بابا






-كريم جالي اول انبارح...وكلمني عنه انه ندم علي الي عمله من زمان....وانه مستحيل يرجع يعمل كده تاني....وجالي وطلب مني اني اسمحوا...وفعلا عملت كده لاني مهما كان ابني...وانا واثق فيه ....وطلب مني انه يجي يطلب منك انك تسامحيه

تحدث يونس ساخرا

-مش ده نفس الحوار الي خطفتها بيه نظره لي كريم

-ناوي تعيد الكره ولا ايه

ظل كريم صامت 

-ههه....اخ بيبيع اخته مقابل فلوس....حاجه جمليه....المشكله انك عملت كده وهي صغيره ومناعتك....وجت تاني وكررته ...انت ايه يا اخي...معندكش دم...هي وثقت فيك وانت اروح تستغل الثقه دي...لاء بجد احيك...جاي بقي المرادي وناوي على ايه...هتبعها لمين تاني...انطططق

كان صمته هذا يتسفزه لابعد الاحدود

تحدثت اسيل

-انت مثامحه يا بابا

-انا مسامحه بي النبسه لي الحجات الي عملها...اما انتي محدش هيجبرك علي حاجه

نهضت اسيل

-اثفه...مقدرش اثمحه

رفع كريم نظره لها.....ونظر الي عينها  فوجد انها ملئ بي الالم والخذلان...عيون لم ريها من قبل ولكن فهم ما ترمي اليه تلك النظرات.....

القت كليمتها وخرجت من الغرفه

تحدث يونس

-اتشرفنا بجودك يا كريم 

                             ******

خرج كريم ومحمود من المنزل

-متخفش

نظر له

-هتسامحك...هتاخد وقت بس

نظر الي المنزل

-غلطي ميتغفرش ابدا...انا شوفت نظرتهم ليا

نتهد

-مع اني مليش حق اطلب منها كده... بس هحاول 

نظر الي والده

-عشان مليش غيرها...هي اختي

ابتسم والده

-ان شاء الله هتسمحك 

-ان شاء الله

-تعال بقي عشان ترتاح

-لاء انا هرجع للشقه الاجار

-ولله وبيت ابوك موجود

ثم اكمل بي ابسامه

- واهو نقعد سوا بدل ما انا قاعد لي وحدي

ابتسم كريم فهو لم يكن يملك مكان للذهاب اليه

ذهبوا الي منزل محمود

-اطلع اختار اي اوضه وانا هعمل الاكل

-وده يصح بردوا .....انا هوريك مهاراتي في الأكل

-ههههه...طب ورني

                            ******

صعدت الي غرفتها وجلست علي الفراش بصمت تام

صعد خلفها ودخل الغرفه

-اسيل

لم ترد

ذهب لها وجلس بي جوارها وضمها اليه

-اسيل....متفكريش كتير ياعمري...انسه زي ما كنتي ناسيه ....اعتبري انه مجاش

تحدثت بصوت مهزوز ضعيف وهي تتذكر ما فعله بها وانه قام بي اخذها لذالك الرجل

-ب...بعنيي....ل..لي واحد....يعنييي...يا ..يونث

-انسي يا روحي...انسي

نزلت الدموع من عينها 

-انا...وثقت...فيه...ليه....ليه..يعمل فيا كده...لييه

-معلشي يا قلبي

ظل يهديها حتي نامت....غطها بي الغطاء وخرج

نزل الي الاسفل. ...ليجد سماح

                               ******





-مين الي كان هنا يابني

-كان عمي محمود و..وكريم

-وده الي جابه تاني

-مش عارف....لسه

-يعني ايه

-كان جاي يعتذر لي اسيل....بس هو عملها قبل كده....فا مش متأكد من نيته

-ربنا يهديه ويصلح حاله

-يارب

-بس قولي يابني

-ايه يا ماما

-في مش مراتك داخله على الشهر الرابع

-ايوه

-امال ليه بطنها غريبه ليه

نظر لها بستغراب

-مش فاهم

-يعني بطنها كبيره عن حجمها الطبيعي ...دي مش بطن واحده في الرابع

-مش عارف ولله....لما نروح عند الدكتوره بعد بكره هبقي اسئلها

-ماشي...ربنا يتمللها على خير

-ان شاء الله. ....انل رايح الشغل يا حجوج عايزه حاجه

-لاء خلي بالك من نفسك

-حاضر

                             *******

-عمر....عمر

فتح الباب ودخل

-ايه يا عم بتنادي ليه

-انت بتتكلم كده ليه. ..اتعدل

-نعم

-هات الملف بتاع الصفقه

-حاضر

-استني تعالي هنا

-ايه تاني

-مالك في ايه. ...بقالك كام يوم مش علي بعضك

-مفيش

-متأكد....انت كنت بتحكلي كل حاجه في ايه بقي

-اممم...متشغلش بالك....شويه خناقات مع ضحي

-طب ما انتم علي طول بتتخانقوا في ايه بقي

-مش عارف بقلها كام يوم قالبه...وعايزه ننفصل

-طب ايه الي وصللكم لي كده

-مش عارف ياعم دي ستات تقرف

خرج وتركه

-ده شكلك تعبان اوي يا عمر

                           *******

كان هتفها يرن .....ويرن....ويرن....افاقت من نومها واجابت

-الو

-اسيييييييييييييل

-بتزعقي ليه يا ثلمي

-انتي نايمه

-كنت....في ايه بتتصلي ليه

-عايزه اقولك حاجه

-ايه...في ايه عملتي مصيبه لجوزك

-ايه...لاء ....انا حااامل

-بجد....ايه الحلاوه دي

-انا فرحاانه

-انتي قولتيله

-أنس. ..لسه هو في الشغل...قولت افرحك الاول

-انا بجد فرحنالك اوي....ربنا يتمملك علي خير

-يارب....بس بقي عيالك هيبقوا لعيالي

-ههه...هيكنوا قد بعض

-مش مشكله...انتم رحتم حددتم نوع الجنين

-لثه...هنروح بعد بكره

-ماشي ابقي قوليلي الاول...متقوليش لي جوزك

-ماشي يا ثتي

-اه انا هروح اشتري حروح بكره اشتري حجات تجي معايا

-امممم...ماشي

-طب هكلمك بليل...عشان الحق اجهز الجو للمفاجاء بتاعي

-ماشي..ثلام

                             ******






نزلت وذهبت للمطبخ

-ماما ثماح...بتتطبخي ليه...ليه مش صحتني اعمل معاكي

-مش عايزه اتعبك

-تعب ايه...اقعدي كده وانا هكمل

-ماشي يابنتي بس متتعبيش حالك

-حاضر

صمت عدد دقائق

-اسيل

-ايوه يا ماما

-انتي هتعملي ايه في موضوع اخوكي

توقفت عن ما كانت تفعله ..وصمتت قليلا

-مش عارفه ولله يا ماما....انا عايزه اثمحوا بث ..هو خذلني...قبل كده...و..ومش عارفه اعمل ايه

-محدش هيضغط علكي...اعملي الي يريحك ..الي انتي شفاه صح

-ماشي

                          ********

-الي قولي يا كريم

-ايوه يا بابا

-مشفتلكاش وحده لسه

صمت ولم يرد

-ايه....في واحد عجباك

-الصراحه اه...وعايز اخطبها...بس قولت اصلح علاقتي بيك وبي اسيل....مش عايز عيالي يحصل فيهم كده

-تعال اقعد

جلس بي جواره

-هعملت الي انت عايزه...واختك هتصلحك...بس ادعي ربنا...وهي لما تشوفك بقيت كويس هتسامحك

-ان شاء الله. ..ويلا انا خلصت تعال كل

-متأكد. ...مش عايز ابات في مستشفي النهردا

-ههههه...متقلقش....هيبهرك

                            ******* -انا جيت...يا حجوج....يا سيلو

عندما سعمت اسيل صوته...ذهبت ايه واحتضتنه

-وحشتنييييي يا يونث

-ايه كل الحب ده....اما لو غبت يومين...ده انا مغبتش غير كام ساعه

تحدثت بي حزن مصتنع

-انت  ناوي تغيب عني ولا ايه

-هو انا اقدر...اموت انا لو بعدتي عني

-بعد الشر عليك يا حبيبي

-ايه...قولتي ايه

-يلا اطلع غير عشان تاكل

-لاء قوايها تاني

-اممم...لاء اطلع غير

ذهبت وتركته

ضغط علي شفته

-حسابك معايا بليل

صعد وبدل ملابسه ونزل لتناول العشاء

                         ********

-يونث

-اممم

-طعم الاكل ايه

-لاء تطاورتي يا سيلو

-بجد....عجبك

-اوي اوي

ابتسمت بي سعاده شديده...تحدثت سماح

-ربنا يبارك فيكم ويخليكم ليا

-وانتي كمان ياماما...ربنا يخلكي لنا

-يارب

-يونث...انا عايزه اطمن علي بابا

-رني عليه

-لاء....خلينا نروحله

-مش هتروحي طول ما كريم هناك

-بث...انا خايفه عليه

تحدثت سماح

-متقلقيش...هو مش هيعمل حاجه في ابوه

تحدث يونس ساخرا

-وهي مكنتش اخته

-يونس...خلاص الي حصل زمان حصل...متفتحش القديم

-ماشي يا ماما

-يوث

-ايه يا قلبي






-هروح بكره ما ثلمي هنشتري شويه حجات

-طب بعد ما اخلص شغل عشان ما تروحيش لوحدك

- بث هكون مع ثلمي...وانت بتخلص متأخر

كان سيتحدث ولكن سبقته

-مش هتأخر...ارجووك...ارجووك

كانت تنظر له بي برائه لي كي أقنعه وبي الفعل استطاعه صغيرته ان تقنعه فهو لا يستطيع أن يرفد لها طلب

-ماشي ...بس تكلمني قبل ما تروحي وانتي وروحه

-حاااضر.....يث...يث....شكرا يا حبي

-هههه..كملي اكل عشان هتخدي الدواء

-بثحب كلامي انت مش حبي

-هههههههه....يابت.  الدواء عشان تبقي كويسه

-ما انا كويثه...وهو طعمه مر

-معلشي

-ماما ثماح. ...خليه يبطل يدني الدواء

-وماهو الدواء ده عشان صحتك وصحتك الجنين

-انتم كلكم عليا

-يا قلبي لاء ....معلشي ياروحي -بتثبتني يا يونث

-حاجه شبه كده

                           *******

في غرفتهم....كانت واقفه امام المراء

-هو انا بقيت وحشه

كان خارج من الحمام يجفف شعره عندما سمعها تقول هذا

-لاء....بتقولي كده ليه

-شوف بطني....بقت شبه البطيخه

اقترب منها وانحي وقبل معدتها

-احلي بطيخه

-بث...مش عايزه اكون وحشه

-مين قالك...انتي قمر ولله

-بث بطني كبيييره اوي

-عشان ابنك

-ابني ولا ابنك

-ابنينا

نظرت إلى المراء وهو يقف خلفها وضف يده على بنطها بحنان

-هات يا روحي...خمس شهور وهيشرف

-ان شاء الله على خير

-ان شاء الله

-عارف

-ايه

-انا بكره هعملك مفجاء

-بجد...ايه هيا

-ما هو انا لو قولت دلوقتي مي هتكون مفجاء

-انتي عارفه اني مش هصتبر

-معلشي اصبر...هتعجبك صدقني

-مااشي...هصبر ....بس قوليلي

-ايه

-دي بجد لون عينوك

فهمت مقصده

-هههه...يونث

-عيونه

-مش النهردا

-لاء بقي انا مش هستني لما هما يشرفوا

ونتركم قليلا

                            ******

في الصباح

-اوصلك في طريقي

-ماشي

ركبت معه السياره وانطلق الي المول

ومان ان رائت سلمي حتي اطنئن يونس وذهب الي العمل

-يلا بينا

-يلا...انا متحمسه يا اسيل....انس كان فرحان لما عرف...وانا فرحانه جدا

-ياقلبي...صحيح انتي هنشتري ايه

-هدوم جديد 

-ماشي

-انتي هتشتري حاجه

-ايوه

-طب يلا

ظلو يبحثون ويتجولون  في المول....دخلوا احد المحلات. ...لتيتقبلهم فتاه لطيفه محجبه

-اساعدكم ازي

-لوسمحتي كنت عايزه*****

ابتسمت الفتاه بسعاده ...وساعدتها في اختيار الألوان

-انتي اثمك ايه

-انا اسمي روح....وده رقمي. ..واي حاجه تعوزها كلمني يا قمر

-شكرا ليكي

                            *******






-انتي هتروحي يا اسيل

-لاء....هروح لي يونث الاول

-ماشي...خلي بالك من نفسك

-ماشي

ركبت اسيل تاكسي وذهبت له الشركه 

ركبت المصعد صعدت للدور العاشر ولكن كان المكان متغير

-ايدي ...وهو مكتبه فين...امممم

-كانت تسترن عليه ولكن

-اسيل

نظرت وكان انس....نظر لها وتعجب من شكلها

-انتي هنا لوحدك

-فين مكتتب يونث

-هو نقل مكتبه...تعالي

اخذها للمكتب وطرقت الباب

-ادخل

فتحت الباب ودخلت كان هو يتحدث في الهاتف ويعطيها ظهره....اغلقت الباب بهدوء...وانتظرت حتي ينهي المكالمه

-تمام...تمام...شكرا جدا ليك

وما ان اسنتدار حتي صدم من ما راي

-د..ده بجد

هزت رائسها

-بجد ولله...ا..انحجبتي

اقترب منها وهو ينظر لها فقد فجائته بي ارتدائها للحاجب والملابس الطويله

-انا.....انا فرحان جدا

ووووو

يتبع


"بريئه يونس"

بقلمي/Asia Ahmed


            الفصل السابع والعشرون من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×